Zakupy przed nadchodzącą majówką tanie nie będą. Zapowiada się też mniej „grillowych” promocji niż w zeszłym roku. Wybierając się na grilla lepiej spakować domowe talerze i sztućce.
W ostatnim miesiącu artykuły spożywcze na grilla zdrożały o blisko 4% rok do roku. To prawie dwa razy większy wzrost niż odnotowany ogólnie w całym marcu br. Tak wynika z raportu pt. „Prosto ze sklepów. Majówka z grillem”, autorstwa UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Offerista. Dane pokazują średnie ceny 22 artykułów spożywczych i 5 niespożywczych, obowiązujące od 15 marca do 15 kwietnia br. i w analogicznym okresie 2023 r. Łącznie porównano ze sobą ponad 7,6 tys. cen detalicznych.
– Dla wielu Polaków grillowanie na świeżym powietrzu stało się nieodłącznym elementem celebracji długiego weekendu. Na potrzebne do tego produkty popyt jest sztywniejszy niż na inne artykuły. W takim przypadku konsumenci mniej uważnie patrzą na ceny w sklepach. To pozwala sprzedawcom na zakotwiczenie ich na nieco wyższych poziomach – wyjaśnia Marcin Luziński, ekonomista z Santander Bank Polska.
Wśród kategorii artykułów spożywczych na grilla najbardziej zdrożały sosy, marynaty i przyprawy – o blisko 11% rdr. W tej grupie towarów najmocniej poszły w górę ceny przypraw grillowych, bo o ponad 29% rdr. Dla porównania, ketchupy i musztardy kosztowały o przeszło 8% i ponad 7% więcej niż rok wcześniej. Artykuły te najmocniej drożały przed Wielkanocą. Ich ceny nie zdążyły jeszcze wyhamować po świętach, a już zaczęły być podbijane w związku z nadchodzącym sezonem grillowym.
Drugie miejsce w rankingu drożejącej żywności na grilla mają napoje bezalkoholowe. Ich ceny poszły w górę o ponad 8% rdr. Z kolei na trzeciej pozycji widać pieczywo i przekąski ze średnią podwyżką o ponad 5% rdr. Dodatkowo z raportu wynika, że niespożywcze artykuły na grilla zdrożały o blisko 28% rdr. Ze wszystkich analizowanych produktów najbardziej w górę poszły ceny tacek, bo aż o ponad 86%. Jednorazowe sztućce podskoczyły o prawie 40% rdr. Znacznie mniej poszły w górę ceny rozpałki, bo o 12%.
Fot. Materiały prasowe