Fot. pixabay.com/pasja1000

Liczba ludzi majętnych w Polsce systematycznie rośnie, a w konsekwencji powiększa się też rynek dóbr luksusowych i to pomimo tego, że w 2023 roku dochody najbogatszych Polaków spadły – wynika z najnowszej 14. edycji raportu przegotowanego przez firmę audytorsko-doradczą KPMG.

Ponieważ rynek dóbr luksusowych kształtują nabywcy, na potrzeby raportu podzielono ich ze względu na osiągane dochody (pod uwagę wzięto osoby przekraczające drugi próg podatkowy) na cztery grupy :

zamożni, czyli osoby o dochodach powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie,

bogaci, czyli zarabiający powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie,

bardzo bogaci, czyli ci, których miesięczne zarobki przekraczają kwotę 83,3 tys. zł brutto. A to oznacza, że ich roczny dochód brutto przekracza milion zł.

I okazało się, że w Polsce w 2022 roku liczba osób przekraczających drugi próg podatkowy, czyli takich, których dochody były równe lub wyższe niż 120 tys. zł brutto w skali roku, zwiększyła się aż o 51 proc. i wyniosła 1,5 mln osób.

Osób określonych jako zamożne było 441 tys., co oznacza wzrost o 37,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Ten wzrost można wytłumaczyć m. in. wysoką inflacją i pokaźnymi podwyżkami płac. Dodatkowo, napływ do Polski dobrze zarabiających obywateli Ukrainy, zatrudnionych w międzynarodowych korporacjach, również mógł się do tego przyczynić – analizował tendencję prezentujący raport Andrzej Marczak, szef zespołu ds. PIT w KPMG.

Bogatych było nieco ponad 83,6 tys., co stanowi wzrost o 1 proc., ale ich łączne dochody zmniejszyły się o 12,7 proc. , do niespełna 114 mld zł.

Zmalała natomiast – o 4,6 proc., czyli do niecałych 35 tys. – liczba osób bardzo bogatych, a ich zarobki były niższe o 15,6 proc. w porównaniu z rokiem 2021, osiągając wysokość 79 mld zł.

Największa część rynku dóbr luksusowych w Polsce – bo 59 proc. – przypada producentom samochodów premium i luksusowych. Jego wartość szacuje się na 25 mld zł, co stanowi wzrost o 7,1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

W 2023 roku nabywcy z Polski zarejestrowali o 22,2 tys. więcej samochodów z kategorii premium niż w 2022 roku (wzrost o 23,2 proc..).

W tej liczbie znalazły się auta marki: Maserati (92), Ferrari (87), Bentley (68), Lamborghini (44), Aston Martin (32), McLaren (6), Morgan (5) i Bugatti (1). Zarejestrowano też 3 razy więcej samochodów marki Rolls-Royce niż w 2022 roku.

Na drugim miejscu, po raz pierwszy od 14 lat, odkąd przygotowywany jest raport, znalazł się rynek luksusowych hoteli i SPA. Zanotowano tu wzrost o 23,8 proc.. Rynek osiągnął wartość 5,8 mld zł.

Tendencję wzrostową tłumaczono tu zmianą stylu życia Polaków – nowe pokolenia nabywców coraz większą wagę przykładają do zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego, wolnego czasu, emocji i wrażeń, jakie mogą dostarczyć im dobra luksusowe.

Kolejne miejsce zajęła luksusowa odzież i akcesoria – wartość tego segmentu wyniosła 3,8 mld zł. Oznacza to wzrost o 573 mln zł w 2023 roku, czyli 17,7% w ujęciu rocznym. Niezmiennie dominują tu ubrania i akcesoria (62,8 proc.).

Źródło wgospodarce.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj