Błażej Woźniak znalazł się wśród 66 artystów z całego świata, których obrazy z szeroko pojętego gatunku malarstwa matrycowego zakwalifikowały się do prestiżowego festiwalu Stencil Art Prize. Dzieło ostrowskiego artysty zostanie zaprezentowane na wernisażu w Gaffa Gallery w Sydney i weźmie udział w rywalizacji o nagrodę główną w kwocie 10 tysięcy dolarów australijskich.

Stencil Art to technika malarska typowa dla street artu. Do malowania wykorzystuje się matryce nazywane szablonami. Są one dokładnie wycięte zazwyczaj w tekturze lub grubej folii, które przykłada się do malowanej powierzchni, a następnie pokrywa farbą. Techniką tą można wykonać zarówno proste, jednokolorowe prace jak i prace bardziej skomplikowane, wymagające wykonania wielu poziomów matryc i dokładnego zaplanowania kolejności nakładania farb.

– Samą techniką malarstwa matrycowego maluję od 5 lat. Wcześniej zajmowałem się rysunkiem. Jeszcze kilka lat temu był to niszowy gatunek, który w ostatnich latach ogromnie zyskał na popularności – podkreśla Błażej Woźniak, finalista Stencil Art Prize. – Jest satysfakcja, bo jestem wśród artystów, których obserwowałem i byli dla mnie niedoścignionym wzorem. Teraz mój obraz będzie wystawiony wśród dzieł tych artystów – dodaje.

Nagroda Stencil Art Prize jest przyznawana od 2009 r. Na festiwalu co roku prezentowane są najlepsze obrazy czołowych artystów z całego świata. Celem konkursu jest wyróżnienie najbardziej innowacyjnych, inspirujących i urzekających prac wzorniczych.

– Do finału festiwalu zakwalifikował się jeden z moich najnowszych obrazów „Happy Bristol”. Został wykonany z 9 szablonów i jest to jak dotychczas najbardziej skomplikowane dzieło w mojej kolekcji. Obraz inspirowany jest sztuką ulicy. Przedstawiłem na nim dzielnicę w Bristolu, gdzie odbywa się festiwal UP Fest. Uchwyciłem ścianę z graffiti i tajemniczego człowieka. Wszystko w pastelowych, przytłumionych barwach, co nadaje tajemniczy i nostalgiczny charakter dziełu – mówi Błażej Woźniak.

Jak podkreśla, przygotowanie jednego obrazu, stworzenie szablonów i malowanie trwa nawet 2 miesiące.

– Najwięcej czasu w pracy nad obrazami zabiera wycinanie samych szablonów. Szablony zawsze cięte są przeze mnie własnoręcznie skalpelem. Większość artystów w stencil arcie wykorzystuje do cięcia nowoczesne narzędzia, jak plotery czy plotery laserowe – mówi Błażej Woźniak.

Zwycięzca festiwalu zostanie ogłoszony we wrześniu, na wernisażu w Gaffa Gallery w Sydney. Obrazy finalistów będą również prezentowane przez dwa lata na wystawach objazdowych w australijskich galeriach sztuki.

Każdy może zobaczyć niewielką próbkę twórczości artysty przy ostrowskim Klubie Stara Przepompownia, gdzie wykonany został obraz dużego fiata 125p. Dzieła Błażej Woźniaka, malującego pod pseudonimem 8lazy, będzie można podziwiać wkrótce na wystawie w ostrowskiej Galerii 33.